Sidor

torsdag, september 08, 2005

patriarkat ii

Åsa Beckman och Tom Hedlund recenserar idag Niclas Nilssons debutdiktsamling.. båda verkar tycka ungefär såhär:
» Alltför ofta blir de möjliga associationerna så många att de slår ut varann och sammanhanget mellan orden eller raderna blir omöjligt att upprätthålla. Dikterna reduceras då till ordanhopningar - ledmotiv och nyckelord skymtar, men utan att de förmår ge någon riktigt levande struktur. Kanske är det en läsanvisning författaren har smugglat in, när han skriver: "Troféer i ett inre regn. Så kan man läsa en bok." Och kanske kan jag som läsare därmed inte få mer än tillfälliga glimtar av sammanhang, som den spegelsal som öppnar sig i ett par svindlande rader: "Om du vaknar blir du jag. / Om jag vaknar är boken en dröm." Men nog hade jag önskat ett rikare utbyte än sådana enstaka troféer.« Tom Hedlund Purpur hoppas att de »grammatiska normbrotten med vassa sårkanter« uppvisar någorlunda verkningsfullhet & möjligen lite »skönhet«. Vi får väl se. Nästa månad eller så. Uppdatering(fredag nånting (nej jagvet inte vad det är för datum, jag sade ju att jag är 7k)) : någon kanske är intresserad även av följande recensioner: Borås Tidning, Norrköpings Tidningar, Aftonbladet, Göteborgsposten. vi klättrar upp i vårt elfenbenstorn och klistrar in detta i dagboken: "Märk bokens första blad/ljusa dyner i mörkret/Jag har kommit genom vägen/Ljudet av tunga fåglar/Systrar som förgäves drömmer en dröm, för drömmen är ingen/Dödsdalens avloppslösa bäcken/Skriv hem om det".

Inga kommentarer: