Sidor

måndag, augusti 15, 2005

snus/ klimatfrågan/ dikter för dödsannonser/ motallians

hittar 1 portionsnus på fönsterblecket. måste ha legat där 1 bra tag. permafrosten har börjat smälta. det gör ont att tänka på. hur ska jag skriva det så att ni förstår allvaret. hur allvarligt det måste vara. är det verkligen så att folk letar i samtidslyriken efter saker att skriva i dödsannonser eller att läsa på begravningar? de verkar ju dessutom rätt nöjda med «inte ens 1 grå liten fågel» och «far har sträckt ut handen». Säga att nu skriver ju ingen dikter man kan ha i dödsannonserna och därför är alla dikter dåliga. Är det det man har dikter till? Citerar i dödsannonser alltså. Motallians är ett hedervärt initiativ. Dessutom har de börjat bra. Varför antar du inte utmaningen, Linda Skugge, undrar Nina. Undrar jag också. Vem ska förklara för folket hur viktig klimatfrågan är?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste här www.languageisavirus.com. Övning nummer 61 består i att skriva för "tillfället", att det är vårt arbete och ansvar som poeter att vara andras röster. Jag tror att många glömmer det, att de istället drunknar i sina egna, alldeles personliga upplevelser, och det är väl inte fel, men det är lite synd.

Vem ska föra andras talan, eller informera dem om de stora orättvisorna och felen, när de som kan skriva och tala bara pratar om sig själva?

undrar

/Jenny

Petrus Pokus sa...

får nog fundera vidare på det här känner jag. Att föra andras talan är naturligtvis en viktig uppgift!
Bob Perelman tror jag sa nånting om att många av hans favoritpoeter tänker sig att de är nån slags mänsklighetens antenner som samlar upp en mångfald av röster och försöker göra något av det..(men nu hittar jag inte det).

att skriva för bröllop & begravningar är också förvisso viktiga uppgifter, men är inte de enda funktioner dikten kan tänkas ha..

är inte säker på att jag uttrycker mig särskilt klart just nu men det kändes angeläget att göra ett försök!

Petrus Pokus sa...

& jag har raderat ett inlägg i den här tråden.. spam spam spam..