Sidor

tisdag, maj 17, 2005

finlandssvensk önskelista

Agneta Enckell är tillbaka med en ny diktsamling! hur länge sen var det? Senaste diktsamlingen »sitt ansiktes avtryck, eller stenens begär«, utkom 98 i Sverige. Den nya heter «innanför/utanför (1+) 3 x 13 +(1+)13) (eller 4 olika sätt att närma sig ett landskap)» och utkommer i Sverige på Symposion. Enckell har ofta jämförts med Frostenson och Jäderlund, men det är väl inte helt rättvisande. De senare dikterna har väl viss anknytning till en tradition där bla Anne-marie Albiach och Birgitta Trotzig verkat tidigare (Jabés, Mallarmé, Celan) men gissningsvis har även poeter som Tomas Mikael Bäck, Gunnar Björling och Edith Södergran varit viktiga för henne. Hon är framförallt en central diktare i sin egen rätt, en text man inte vill vara utan! Här är en dikt från nya boken, från Söderströms förlags hemsida: »å,- du är i din mun, lämnad, utanför, åter- lämnad, i den såriga munnen, vikt, undan, allt det som täcker, ro- par, i din trädgård, sträckt, igen, igen/om, vattnet, vatten, tom- het, där mot gommen, utsökt barnsligt, pladdrar, viskar, nästan sjunger, bleknar, - hur allt i lekfullhet, sorg till förintelse,« Att Symposion ger ut boken i Sverige, får mig att åter undra om ingen tänker ge ut min finlandssvenske favorit Peter Sandelins senaste diktsamling »Cyklar utan att hålla i« i Sverige (Om det nu faktiskt är så att den har distribution i Sverige, jag har letat, får någon gärna berätta det för mig, tex i kommentarerna nedan..). Då »I skuggan av ingenting« gavs ut av just Symposion hade jag hoppats att det skulle vara hans nya svenska förlag, men det verkar inte så.. (en snabb eftersökning visar att den gavs ut 2003 på Schildts förlag.) Snart har väl en ny kommit.. Och om det nu är så att den inte kommer ut i Sverige (snälla? jag fyller år snart!) får jag väl hitta på ett sätt att privatimportera.. Och inte har jag hittat nån finsk nätbokhandel som har den heller.. En recension hittade jag här. Söderströms berättar att Peter Mickwitz har vunnit Finska Rundradions lyrikpris Den Dansande Björnen för sin diktsamling »För vad kroppen är värd« (som i Sverige ingår i volymen "En rymdfarkost av glas" utgiven på Nordstedts). Priset delar han med poeten Ilpo Tiihonen.

1 kommentar:

Peter Björkman sa...

Tja, dethär med distributionen av finlandssvensk poesi i Sverige är ett problem. Numera finns varesig Bäck eller Ågren på svenska förlag.

Vi får tacka Symposion, "drakarna" verkar ha dumpat Finlands svenska poesi.