Sidor

måndag, maj 02, 2005

Språkkurser på nätet

Purpur bestämmer sig för att fräscha upp sina språkkunskaper och tar I love languages, BBC och UR till hjälp. Det är väl främst min spanska som har några utsikter att kunna utvecklas, men jag tänker nog försöka rota fram mina förträngda tyskakunskaper också. Och läsa lite franska. Och lite klassiska språk. På senaste tiden har det hänt flera gånger att jag önskat att jag gått in hårdare för tyskan i skolan. Förmodligen hade det hjälpt om jag haft en annan lärare men hon kunde tydligen inte hjälpa att jag inte tyckte om henne och så är det med det. Det är den tyskspråkiga litteraturen som lockar. Friederike Mayröcker, Thomas Kling och så den här Anja Utler vars dikter jag snubblade över här häromveckan. Intresset för tyskspråkig litteratur i det här landet verkar vara på uppåtgående, om man får lita på min klena bedömningsförmåga. I alla fall känner jag mig lockad att lägga fler namn än Sachs och Celan (Har jag missat någon? Får väl snabbkolla bokhyllan sedan.) till listan över tyskspråkiga litterära bekantskaper. Sachs och Celan är dock goda sådana, det låter sig lätt sägas. Alltså har jag inte läst mycket Hölderlin. (* rodnar*). Han ska ju vara bra.. Och så Jelinek förstås. Hon lär ju vara oöversättlig har jag läst. Men »Lust« har jag hemma (på svenska) och den verkar bra.. Rilke däremot, har jag svårt för. I alla fall i det skick han föreligger på svenska. Idag lyssnar Purpur på: »Music from the Balcony« av Mike Oldfield, »Standards« av Tortoise och Eurythmix Greatest Hits. uppdatering Onsdag den fjärde: Nog glömde jag någon. Nämligen Kurt Schwitters. (Ljud Text Bild)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Slyngel, du ska läsa Rilke på tyska. Hans pantrar och statyer och höstdagar gör sig inte på svenska, jag lovar.

Petrus Pokus sa...

ok jag lovar att försöka! Nån gång nästa vecka! Med en ordbok!