Sidor

söndag, juli 03, 2005

Radio

Eftersom inte Launch, och inte Radio @ Netscape, eller för den delen Zappa Radio, fungerat särskilt bra på min genomusla dator hade jag väl inga stora förhoppningar på last.fm när jag läste om det hos Udpost- Martin. Men jag bestämde mig för att ändå göra ett försök, och det visade sig fungera alldeles utmärkt. Ganska roligt. Upplyftande oljud. Och ganska hög grad av interaktivitet. Jag lyckas nästan alltid glömma Monitor på onsdagskvällarna, så det är ju tur att man kan lyssna i efterhand via Sr:s hemsida. I Onsdags handlade programmet om duon »Guds söner«- Ett samarbete mellan Leif Elggren och Kent Tankred vars arbetsfält på deras hemsida beskrivs som »an investigation of a mental airspace, undertaken with the aid of unconventional tools.«Att försöka lyfta sig själv i håret. Borde kanske fler försöka . om de nu ska hålla på med konstnärlig verksamhet. Nåväl, nu på Onsdag sänder Monitor två »experimentella musikdramatiska verk av poeten och tonsättaren Bengt Emil Johnson(ccm, susning, bonniers). »Night Chants I« från 1981 och »Döden Sopran« från 1986 (som bygger på en text av författaren Erik Beckman).
SvD:s Ylva Gislén och Martin Aagård 28/4:
”Monitor i P2. Det absolut mest hörvärda på radio just nu.”

Inga kommentarer: