Sidor

tisdag, oktober 11, 2005

ahnlund återavhoppar

Ekot rapporterar att Knut Ahnlund nu har läst Elfriede Jelineks böcker och funnit dem så dåliga att han finner att nobelpriset nu har «ödelagt prisets värde för överskådlig framtid..» Varför han nu känner sig tvingad att tillkännage sina synpunkter såhär precis innan årets pristagare ska utses. Han säger att hennes verk är «fyllt av klichéer och avancerad våldspornografi». (men han har ju redan lämnat akademin 1 gång, man kan ju verkligen undra vad han håller på med.. ) Prismotiveringen : ”för hennes musikaliska flöde av röster och motröster i romaner och dramer som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt”. Eller som hon själv säger «Med patetiska anklagelser kommer man ingen vart. Det bästa botemedlet är att överdriva verkligheten tills den blir grotesk»

Ni har anklagats för cynism och känslokyla, på grund av er distans till alla de hemskheter ni beskriver.

- Jag tror att man som författare medvetet, nästan som en vetenskapsman, måste hålla ett avstånd till det man berättar om. På samma sätt som Flaubert, har jag fått mig kastat i ansiktet att jag arrogant och kyligt beskriver människoöden på avstånd. Det här är en beskyllning som nästan alla analytiska författare råkar ut för.

Vad man däremot inte sett är att jag egentligen är starkt partisk. Jag är inte objektiv, jag är inte cynisk. Jag har aldrig låtit minsta tvivel råda om var mina sympatier finns. De finns hos samhällets mest förtryckta. Kanske den här ivern att försvara de svaga beror på att också jag fått en katolsk uppfostran, med allt vad det innebär. Trots allt är den katolska kyrkan på förlorarnas sida, medan den lutherska favoriserar vinnarna.

ur intervju med Tuva Korsström.

Ödelagt prisets värde för överskådlig framtid.. Nä det tror inte jag. De senare prisutnämningarna har iaf ökat mitt personliga intresse för priset.. Här är förresten hela Ahnlunddrapan, med i skrivande stund närmare 200 kommentarer! och sydsvenskans kulturbloggs kommentar.. & Errata-Maltes Expressenkulturbloggskommentar..

Inga kommentarer: