Sidor

måndag, oktober 24, 2005

August i oktober

måste säga att nomineringarna till årets augustpris i klassen årets svenska skönlitterära bok är märkligt ospännande. I min ungdom speglade jag mig ofta av Per Gunnar Evander (Albert Bonniers Förlag) Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm (Albert Bonniers Förlag) Simone de Beauvoirs hjärta av Ann-Marie Ljungberg (Alfabeta Bokförlag) Skymning:gryning av Lotta Lotass (Albert Bonniers Förlag) Job av Kristian Lundberg (Brutus Östlings Bokförlag Symposion) Gangsters av Klas Östergren (Albert Bonniers Förlag) får väl hoppas att Lotass tar hem det där också. men hon har väl egentligen vunnit så det räcker i ett år eller två..

4 kommentarer:

Peter Björkman sa...

Kristian L. är ju trevlig också...

Petrus Pokus sa...

jo. men tyvärr bara ibland nuförtiden.

Lars Palm sa...

I det sallskapet tycker jag nog Hr Ostergren brukar vara den jag laser med storst behallning. Han brukar ha atminstone lite av det javlar anamma jag saknar sa i den svenska litteraturen. Lundberg har inte gjort nagonting jag har brytt mig om att lasa ut sedan Traden runt huset & det ar ju ett tag sedan.

Anonym sa...

"Jävlar anamma" är rejält överskattat.